Öronplastik - Victoriakliniken - Plastikkirurgi

Öronplastik

Plastikkirurgisk öronoperation eller öronplastik görs för att placera utstående öron närmare huvudet eller för att förminska stora öron och örsnibbar. Att korrigera utstående öron är ett vanligt ingrepp på vuxna, men ännu vanligare på barn.

Oronplastik

Om operationen

En öronplastik utförs vanligen under lokalbedövning. Ärren placeras väldigt diskret bakom öronen och blir i stort sett omöjliga att se. Patienten går hem samma dag som operationen.

Före operation

Beroende på patientens naturliga förutsättningar, diskuterar vi och berättar om olika sätt att uppnå det bästa resultatet. Bedömningen görs utifrån öronens utseende och placering, samt utifrån mängden hud och brosk som behöver avlägsnas. Vi berättar vidare om olika tekniker och hur ingreppet går till.

Metod

Vid en öronplastik tas hud samt brosk bort. Beroende på önskemål formas brosket vid utstående öron och stabiliseras med pelloter, vilka tas bort efter tre dagar. Vid förminskning tas vanligtvis hud samt överflödigt brosk bort. Ärren placeras alltid diskret.

Under operationen

Operationen utförs under lokalbedövning vilket innebär att du är smärtfri under hela ingreppet och kan gå hem samma dag.

Efter operation

De första dagarna kommer det att strama och dra i såren men du kommer inte att ha mer ont än att det räcker med milda smärtstillande mediciner som till exempel Alvedon. Du får med dig de mediciner du behöver hem. Återbesök sker normalt efter en vecka tillsammans med din plastikkirurg på kliniken. Efter operationen får man vanligtvis ärr som är väldigt diskreta, oftast bleknar ärren fint och bli till små tunna vita streck.

Komplikationer

Precis som vid alla typer av operationer finns alltid en viss risk för att komplikationer tillstöter såsom infektion och blödning. Ibland kan man få tjockare är som blir synliga.

Snabbfakta om operationen

Operationstid: 1 timme

Tid på kliniken: 3 timmar

När kan patienten gå tillbaka till jobbet: Efter en vecka.

“Mycket trevigt bemötande under hela processen. Kunnig och trevlig personal.”

Före- och efterbilder

22 år

12 år, 155 cm, 38 kg

19 år, 176 cm, 60 kg

Vi har valt att inte ha en fast prislista då varje patient är unik med unika förutsättningar. Dessutom är det ofta först vid konsultationen som vi tillsammans med dig kommer fram till vilket eller vilka ingrepp som är lämpligt för att nå ett vackert slutresultat. Hos oss ingår, förutom själva operationskostnaden, narkosen, läkemedel, återbesök, gördel och behå och i de flesta fall minst en övernattning efter operationen.

I stort sett visas alla priser inklusive moms, då alla ingrepp och behandlingar förutom de som görs av medicinska skäl är momsbelagda sedan årsskiftet 2014/2015. I de fall där priset anges exklusive moms beror det på att dessa ingrepp alltid utförs på medicinsk grund. (Pris nedan inkluderar moms)

Öronplastik
fr 49 000 kr