Ögonlocksplastik

En ögonlocksoperation tillhör de vanligaste estetiska ingreppen för att skapa ett yngre, piggare och gladare utseende runt ögonen hos såväl män som kvinnor.

Ögonlock

Om operationen

Vid 30-35 års ålder börjar man ofta notera en sämre hudelasticitet. Det första tecknet är ett tilltagande hudöverskott i de övre ögonlocken. På äldre patienter kan ögonlockshuden hänga så mycket att synfälten störs. Ofta bildas även “påsar” av överskottshud som innehåller fett. Detta fett omger normalt sätt ögonen men kan, på grund av den sämre elasticiteten i hud och bindväv, förändras.

En ögonlocksplastik utförs under narkos eller lokalbedövning, vilket betyder att du sover och är smärtfri under hela ingreppet. Ärren placeras väldigt diskret i ögonlocksvecket på ögonlocksplastik och på det undre ögonlocket endera under ögonfransar eller inifrån via slemhinnan. Ärren blir mycket diskreta och i stort sett omöjliga att se. Patienten kan vanligen gå hem senare samma dag efter operationen.

Före operationen

Utifrån patientens naturliga förutsättningar, diskuterar vi och berättar om de olika metoder som finns för att uppnå det bästa resultatet. Bedömningen görs utifrån hur ögonen ser ut, patientens hudkvalitet, mängden överskottshud och hur mycket samt var det behövs tas bort hud och fett. Vi berättar om olika tekniker och hur ingreppet går till. Vi begrundar även om man bör komplettera ögonlocksplastiken med ett pann- och midfacelyft för ett optimalt resultat.

Vid en övre ögonlocksplastik tas vanligtvis endast hud och fett vid näsroten bort, ej muskulatur. Detta bevarar volym samt ger ett ungdomligare utseende runt ögonen.  Vid undre ögonlockplastik tas vanligtvis hud samt överflödigt fett bort. Om patienten har hålighet under ögonen kan fettet användas för att fylla ut denna och man utför då en så kallad transposition av fettet. Ibland vill man bara ta bort fettet och detta kan då göras inifrån ögonen via ett så kallat transkonjunctivalt snitt.

Under operationen

Operationen utförs under narkos eller lokalbedövning vilket innebär att du är smärtfri under hela ingreppet och kan gå hem samma dag. De första dagarna kommer det att strama och dra i såren men du kommer inte att ha mer ont än att det räcker med milda smärtstillande mediciner som till exempel Alvedon. Du får med dig de mediciner du behöver hem.

Efter operationen

Återbesök sker vanligen efter en vecka tillsammans med din plastikkirurg på kliniken. Efter operationen får man vanligtvis ärr som är väldigt diskreta, oftast bleknar ärren fint och bli till små tunna vita streck.

Resultat

Det slutliga resultatet kommer inte att synas omedelbart. Under de första 72 timmarna kommer du att vara svullen. Mellan tre till sex månader efter operationen kommer den slutliga formen att bli synlig.

Komplikationer

Precis som vid alla typer av operationer finns alltid en viss risk för att komplikationer tillstöter såsom infektion eller blödning. Ibland kan man få tjockare är som blir synliga.

Snabbfakta om operationen

Operationstid: 45 minuter

Tid på kliniken: 3 timmar

När kan patienten gå tillbaka till jobbet: Efter en vecka.

Före- och efterbilder

34 år, 164 cm, 60 kg, 2 barn